Menu

Uw zoekacties: Notariële akten van notarissen in de gemeente Haarlemmermeer...

186.8 Notariële akten van notarissen in de gemeente Haarlemmermeer, kantoor I (Nieuw Notarieel Archief Haarlemmermeer)

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Wettelijke regeling
2. Het notarieel protocol
3. Overbrenging notariële archieven
186.8 Notariële akten van notarissen in de gemeente Haarlemmermeer, kantoor I (Nieuw Notarieel Archief Haarlemmermeer)
Inleiding
3.
Overbrenging notariële archieven
De notarissen dienden de archieven van hun voorganger, voorzover de bescheiden ouder waren dan 30 jaar, over te brengen naar een algemene bewaarplaats in de arrondissementsrechtbank, waaronder hun standplaats ressorteerde. Ook het door henzelf gevormde archief voor zover ouder dan 30 jaar konden zij desgewenst en na machtiging van de rechtbank overbrengen naar deze bewaarplaats.
De wet van 30 december 1904 (Stbl. 283) stelde de overbrenging voor van de notariële archieven van vóór de invoering van de Franse wetgeving naar de rijksarchiefbewaarplaatsen. Ten aanzien van de notariële archieven van na 1811 werd in deze een termijn van 75 jaar aangehouden: de overbrenging van de bescheiden uit de periode 1811-1842 kwam tot stand na de Archiefwet-1918 en ingevolge Besluit van 18 augustus 1919 (Stbl. 546). Deze regeling is in de praktijk nog steeds van kracht.
4. Verantwoording van de inventarisatie
5. Zoekinstructies
6. Protestregister
Inventaris
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1859-1886
Omvang in meters:
1,75
Periode documenten:
1859-1886
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris in band 186.8 inv. nrs. 1-33. Alleen digitaal te raadplegen. Alleen toegankelijk via door de notaris gemaakte repertoria, inv. nrs. 1 en 6 (registers waarin per jaar de akten chronologisch werden doorgenummerd en een korte omschrijving werd gegeven van de inhoud van de akten). Inv. nrs. 2 en 7 zijn protestregisters (betreft weigeringen tot uitbetaling van wissels) over resp. de volgende perioden 1859-1861 en 1862-1877.
Gemeente:
Haarlemmermeer
Categorie: