2362 Gemeentebestuur van Beverwijk (Gemeente Beverwijk)
2362
Gemeentebestuur van Beverwijk (Gemeente Beverwijk)
Inleiding
2. Geschiedenis van de archiefvormer
2362 Gemeentebestuur van Beverwijk (Gemeente Beverwijk)
Inleiding
2.
Geschiedenis van de archiefvormer
laatste wijziging 23-12-2016
In 1940 bestond de gemeentelijke organisatie uit vier afdelingen:
1e Algemene Zaken
2e Financiën, Onderwijs- en Personeelszaken
3e Bevolking, Kiesrecht, Burgerlijke stand en Militaire Zaken
4e Sociale Zaken
1e Algemene Zaken
2e Financiën, Onderwijs- en Personeelszaken
3e Bevolking, Kiesrecht, Burgerlijke stand en Militaire Zaken
4e Sociale Zaken
De organisatie werd verder gecompleteerd door de diverse commissies en de gemeentebedrijven (zie organogram 1). In het archief 1940-1978 zijn deze diensten en andere bedrijven, als volgt ingedeeld:
B. Openbare Werken
C. Gemeentelijk Woningbedrijf
D. Grondbedrijf
E. Gasbedrijf
F. Openbaar Slachthuis
G. Politie
H. Brandweer
I. Lichamelijke Opvoeding en Sport
J. Sociale Zaken
R. Sociografische Dienst
D. Distributie Dienst
O.S. Ophaal en Stortingsdienst
A.W. Dienst Arbeidsbemiddeling Maatschappelijk Hulpbetoon
B. Openbare Werken
C. Gemeentelijk Woningbedrijf
D. Grondbedrijf
E. Gasbedrijf
F. Openbaar Slachthuis
G. Politie
H. Brandweer
I. Lichamelijke Opvoeding en Sport
J. Sociale Zaken
R. Sociografische Dienst
D. Distributie Dienst
O.S. Ophaal en Stortingsdienst
A.W. Dienst Arbeidsbemiddeling Maatschappelijk Hulpbetoon
Het archief van de gemeentesecretarie kende een gedecentraliseerd beheer. De takken van diensten voerden een eigen, zelfstandige administratie. Na de oorlog, 28 december 1945, stuurde de gemeentesecretaris aan alle chefs van de afdelingen een brief dat: "met ingang van 1 januari 1946 weer de gang van zaken gevolgd wordt, welke een correcte registratie waarborgt. Om dit te bereiken wordt verzocht alle ingekomen en uitgaande stukken via registratuur te laten gaan".
In 1947 werd de 5e afdeling ter secretarie, genaamd Interne Zaken, ingesteld (zie organogram 2). De afdeling Registratuur is dan uitgegroeid tot een apart "vak", hetgeen volgens de registrator op dat moment ook opgedragen dient te worden aan een aparte afdeling.
Tijdens de gemeenteraad van 14 mei 1964 werd, in verband met de verhuizing naar het stadskantoor, een nota van B&W vastgesteld inzake de inrichting van het stadskantoor en de organisatie van de secretarie (zie organogram 3).
Organogram 1
Organogram 2
Organogram 3
In 1947 werd de 5e afdeling ter secretarie, genaamd Interne Zaken, ingesteld (zie organogram 2). De afdeling Registratuur is dan uitgegroeid tot een apart "vak", hetgeen volgens de registrator op dat moment ook opgedragen dient te worden aan een aparte afdeling.
Tijdens de gemeenteraad van 14 mei 1964 werd, in verband met de verhuizing naar het stadskantoor, een nota van B&W vastgesteld inzake de inrichting van het stadskantoor en de organisatie van de secretarie (zie organogram 3).
Organogram 1
Organogram 2
Organogram 3
laatste wijziging 18-01-2024
6.409 beschreven archiefstukken
118 gedigitaliseerd
totaal 9.228 bestanden
Inventaris
laatste wijziging 18-01-2024
6.409 beschreven archiefstukken
118 gedigitaliseerd
totaal 9.228 bestanden
Kenmerken
Datering:
1940-1978
Omvang in meters:
130,00
Periode documenten:
(1908) 1940-1978 (2008)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk binnen 30 minuten
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-6524. Inv.nrs. 611, 1775-1781, 1791, 2232, 3844, 5630, 5749 ontbreken. Inv.nrs. 147, 1943, 2256, 2682-2780, 3806, 3820, 3894, 4024, 4050, 4087, 4118, 4129, 4173 zijn vervallen. Stukken betreffende de aankoop van eigendommen alfabetisch op straatnaam, 1940-1978 (inv.nrs. 189-884), zie bijlage I in de inventaris. Stukken betreffende de verkoop van eigendommen alfabetisch op straatnaam, 1940-1978 (inv.nrs. 889-1773), zie bijlage II in de inventaris. Stukken betreffende ruiling en schenking alfabetisch op straatnaam, 1940-1978 (inv.nrs. 1793-1938), zie bijlage III in de inventaris. Stukken betreffende het verlenen van hinderwetvergunningen aan bedrijven in Beverwijk alfabetisch op straatnaam, 1940-1978 (inv. nrs. 3149-3698, 6160-6168), zie bijlage IV in de inventaris. Lijsten van burgemeesters, 1933-1986, secretarissen, 1936-1980, wethouders, 1936-1982 en gemeenteraadsleden, 1939-1982, in de inventaris.
Gemeente:
Beverwijk
Categorie:
laatste wijziging 18-01-2024
6.409 beschreven archiefstukken
118 gedigitaliseerd
totaal 9.228 bestanden