Zoek in alles
139 zoekresultaten
sorteren op:
1939-1977
meer
Datering:
1939-1977
Omvang in meters:
0,10
Periode documenten:
(1928) 1939-1977
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk binnen 30 minuten
Gebruiksinformatie:
Plaatsingslijst in band 601A.20 nrs. 1-13. Zie ook stukken in het archief van het Gemeentebestuur van Uithoorn, (1881) 1906-1965 (1970) en (1953) 1966-1975 (1981).
Gemeente:
Uithoorn
laatste wijziging 09-05-2020
13 beschreven archiefstukken
1805-1952
meer
Datering:
1805-1952
Omvang in meters:
139,65
Periode documenten:
(1802) 1805-1952
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk binnen 30 minuten
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-1909. Een gedeelte van het archief is niet geïnventariseerd. Dit gedeelte is nog niet ter inzage. Toegang op inv.nrs. 1742-1773 (dossiers betreffende de huizen en andere eigendommen van het Grondbedrijf) en toegang op inv.nrs. 1890-1891 (stukken betreffende schattingen van de waarde van schoolgebouwen en hun meubilair, ingevolge art. 205 van de Wet op het L.O. van 1920, 1921-1954) in de inventaris.
Gemeente:
Haarlem
laatste wijziging 17-11-2023
1.821 beschreven archiefstukken
3 gedigitaliseerd
totaal 1.154 bestanden
1913-1926
meer
Datering:
1913-1926
Omvang in meters:
0,05
Periode documenten:
1913-1926
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk binnen 30 minuten
Gebruiksinformatie:
Plaatsingslijst in band 201A.5 doosnr. D nr. D1. Het archief is fragmentarisch en bevat alleen een register van diverse gegevens betreffende het Grondbedrijf.
Gemeente:
Bloemendaal
laatste wijziging 16-06-2020
1 beschreven archiefstukken
1752-1777
meer
Datering:
1752-1777
Omvang in meters:
0,05
Periode documenten:
1752-1777
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk binnen 30 minuten
Gebruiksinformatie:
Plaatsingslijst in band 202.3 inv. nrs. 1-2. Er kan een zekere samenhang bestaan tussen de Gaardersarchieven van Beverwijk, Wijk aan Zee en Wijk aan Duin, aangezien deze plaatsen vaak dezelfde secretaris hadden. Ook archiefstukken van de gaarder in de Doop-, trouw- en begraafboeken van Wijk aan Duin.
Gemeente:
Beverwijk
laatste wijziging 16-06-2020
2 beschreven archiefstukken
1 gedigitaliseerd
totaal 35 bestanden
meer
Omvang in meters:
6,60
Periode documenten:
16e-19e eeuw
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk binnen 30 minuten
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv. nrs. 1-714. Inv. nr. 544 ontbreekt. De collectie bevat kopieën van de kohieren van de 10e en 100e penning en van het morgengeld, gerechtelijke stukken van de Raad van Beroerten (Bloedraad), kohieren van de verponding 1733 en kohieren van de personele quotisatie.
laatste wijziging 16-02-2021
1.327 beschreven archiefstukken
217 gedigitaliseerd
totaal 15.675 bestanden
1760-1856
meer
Datering:
1760-1856
Omvang in meters:
0,50
Periode documenten:
1760-1856
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk binnen 30 minuten
Gebruiksinformatie:
Plaatsingslijst nrs. 1-15. De collectie is alleen digitaal te raadplegen. De puiboekjes bevatten gedrukte overzichten van gehuwden en overledenen en vanaf januari 1768 ook overzichten van publieke veilingen van onroerend goed en obligaties, met de prijs die de objecten hebben opgebracht. Omdat de betreffende gegevens aan de pui van het stadhuis werden afgekondigd, hebben de ingebonden exemplaren in de wandeling de naam 'puiboekjes' gekregen.
Gemeente:
Haarlem
laatste wijziging 12-04-2023
15 beschreven archiefstukken
15 gedigitaliseerd
totaal 4.789 bestanden
1873-1995
meer
Datering:
1873-1995
Omvang in meters:
2,10
Periode documenten:
1873-1995
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Plaatsingslijst nrs. 1-23. Het archiefdeel bevat notariële akten van aankoop en ruiling, uitgifte van gronden in recht van erfpacht, uitgifte van gronden in recht van opstal, vestiging zakelijk recht enz.
Gemeente:
Aalsmeer
laatste wijziging 22-04-2020
23 beschreven archiefstukken
1806-1816
meer
Datering:
1806-1816
Omvang in meters:
23,00
Periode documenten:
1806-1816 (1817)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris in band 177 inv. nrs. 1-623. Alleen digitaal te raadplegen met uitzondering van inv. nr. 189. Dit inv. nr. is alleen op microfilms te raadplegen in de studiezaal. De filmcassettes hebben twee nummers. Een doorlopend nummer (filmnummer), alleen bestemd om de volgorde van de cassettes in de gaten te kunnen houden, en een inventarisnummer. Inv. nrs. 622-623 ontbreken.
De periode 1806-1816 (1817) wordt verdeeld in drie perioden: 1806-1811, 1812-1813 en 1814-1816. In de jaren 1806-1811 werd de belasting per gemeente geheven, van de jaren 1812-1813 zijn geen archiefstukken bewaard gebleven. In de periode 1814-1816 zijn de gemeenten georganiseerd volgens successiekantoor. Om onderzoek te doen in de memories van successie is het noodzakelijk te weten in welke gemeente iemand is overleden, en onder welk successiekantoor deze gemeente viel. Een lijst van gemeenten met verwijzing naar het kantoor waar de betreffende gemeente onder valt is opgenomen in de inventaris.
In het jaar 1817 is geen successiebelasting geheven, archiefstukken uit dat jaar hebben betrekking op de afhandeling van eerder gestarte zaken. Overigens werd in de periode 1806-1816 (1817) alleen successiebelasting geheven als iemand zonder nakomelingen overleed. Liet iemand (klein)kinderen na, dan is over het algemeen niets te vinden. Voor algemene aanwijzingen is in de studiezaal een zoekwijzer 'Memories van Successie 1806-1927' beschikbaar.
De periode 1806-1816 (1817) wordt verdeeld in drie perioden: 1806-1811, 1812-1813 en 1814-1816. In de jaren 1806-1811 werd de belasting per gemeente geheven, van de jaren 1812-1813 zijn geen archiefstukken bewaard gebleven. In de periode 1814-1816 zijn de gemeenten georganiseerd volgens successiekantoor. Om onderzoek te doen in de memories van successie is het noodzakelijk te weten in welke gemeente iemand is overleden, en onder welk successiekantoor deze gemeente viel. Een lijst van gemeenten met verwijzing naar het kantoor waar de betreffende gemeente onder valt is opgenomen in de inventaris.
In het jaar 1817 is geen successiebelasting geheven, archiefstukken uit dat jaar hebben betrekking op de afhandeling van eerder gestarte zaken. Overigens werd in de periode 1806-1816 (1817) alleen successiebelasting geheven als iemand zonder nakomelingen overleed. Liet iemand (klein)kinderen na, dan is over het algemeen niets te vinden. Voor algemene aanwijzingen is in de studiezaal een zoekwijzer 'Memories van Successie 1806-1927' beschikbaar.
Categorie:
laatste wijziging 22-11-2022
636 beschreven archiefstukken
620 gedigitaliseerd
totaal 101.886 bestanden