139 zoekresultaten
1838-
Toon details
Datering:
1838-
Omvang in meters:
0,10
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Categorie:
laatste wijziging 24-06-2020
1760-1856
Toon details
Datering:
1760-1856
Omvang in meters:
0,50
Periode documenten:
1760-1856
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk binnen 30 minuten
Gebruiksinformatie:
Plaatsingslijst nrs. 1-15. De collectie is alleen digitaal te raadplegen. De puiboekjes bevatten gedrukte overzichten van gehuwden en overledenen en vanaf januari 1768 ook overzichten van publieke veilingen van onroerend goed en obligaties, met de prijs die de objecten hebben opgebracht. Omdat de betreffende gegevens aan de pui van het stadhuis werden afgekondigd, hebben de ingebonden exemplaren in de wandeling de naam 'puiboekjes' gekregen.
Gemeente:
Haarlem
laatste wijziging 12-04-2023
15 beschreven archiefstukken
15 gedigitaliseerd
totaal 4.789 bestanden
1953-1990
Toon details
Datering:
1953-1990
Omvang in meters:
9,75
Periode documenten:
(1952) 1953-1990 (1993)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk binnen 30 minuten
Gebruiksinformatie:
Inventaris in band 49.1 inv. nrs. 1-312. Toegang op de tekeningen-microkaarten zie band 49.1 bijlage 3: overzicht van tekeningen die behoren bij de percelen, waar diensten gevestigd zijn/waren. Een gedeelte van het archief is niet geïnventariseerd.
Gemeente:
Haarlem
laatste wijziging 05-05-2020
361 beschreven archiefstukken
10 gedigitaliseerd
totaal 1.868 bestanden
1873-1995
Toon details
Datering:
1873-1995
Omvang in meters:
2,10
Periode documenten:
1873-1995
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Plaatsingslijst nrs. 1-23. Het archiefdeel bevat notariële akten van aankoop en ruiling, uitgifte van gronden in recht van erfpacht, uitgifte van gronden in recht van opstal, vestiging zakelijk recht enz.
Gemeente:
Aalsmeer
laatste wijziging 22-04-2020
23 beschreven archiefstukken
2 gedigitaliseerd
totaal 709 bestanden
1806-1816
Toon details
Datering:
1806-1816
Omvang in meters:
23,00
Periode documenten:
1806-1816 (1817)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris in band 177 inv. nrs. 1-623. Alleen digitaal te raadplegen met uitzondering van inv. nr. 189. Dit inv. nr. is alleen op microfilms te raadplegen in de studiezaal. De filmcassettes hebben twee nummers. Een doorlopend nummer (filmnummer), alleen bestemd om de volgorde van de cassettes in de gaten te kunnen houden, en een inventarisnummer. Inv. nrs. 622-623 ontbreken.
De periode 1806-1816 (1817) wordt verdeeld in drie perioden: 1806-1811, 1812-1813 en 1814-1816. In de jaren 1806-1811 werd de belasting per gemeente geheven, van de jaren 1812-1813 zijn geen archiefstukken bewaard gebleven. In de periode 1814-1816 zijn de gemeenten georganiseerd volgens successiekantoor. Om onderzoek te doen in de memories van successie is het noodzakelijk te weten in welke gemeente iemand is overleden, en onder welk successiekantoor deze gemeente viel. Een lijst van gemeenten met verwijzing naar het kantoor waar de betreffende gemeente onder valt is opgenomen in de inventaris.
In het jaar 1817 is geen successiebelasting geheven, archiefstukken uit dat jaar hebben betrekking op de afhandeling van eerder gestarte zaken. Overigens werd in de periode 1806-1816 (1817) alleen successiebelasting geheven als iemand zonder nakomelingen overleed. Liet iemand (klein)kinderen na, dan is over het algemeen niets te vinden. Voor algemene aanwijzingen is in de studiezaal een zoekwijzer 'Memories van Successie 1806-1927' beschikbaar.
De periode 1806-1816 (1817) wordt verdeeld in drie perioden: 1806-1811, 1812-1813 en 1814-1816. In de jaren 1806-1811 werd de belasting per gemeente geheven, van de jaren 1812-1813 zijn geen archiefstukken bewaard gebleven. In de periode 1814-1816 zijn de gemeenten georganiseerd volgens successiekantoor. Om onderzoek te doen in de memories van successie is het noodzakelijk te weten in welke gemeente iemand is overleden, en onder welk successiekantoor deze gemeente viel. Een lijst van gemeenten met verwijzing naar het kantoor waar de betreffende gemeente onder valt is opgenomen in de inventaris.
In het jaar 1817 is geen successiebelasting geheven, archiefstukken uit dat jaar hebben betrekking op de afhandeling van eerder gestarte zaken. Overigens werd in de periode 1806-1816 (1817) alleen successiebelasting geheven als iemand zonder nakomelingen overleed. Liet iemand (klein)kinderen na, dan is over het algemeen niets te vinden. Voor algemene aanwijzingen is in de studiezaal een zoekwijzer 'Memories van Successie 1806-1927' beschikbaar.
Categorie:
laatste wijziging 22-11-2022
636 beschreven archiefstukken
620 gedigitaliseerd
totaal 101.886 bestanden
1673-1805
Toon details
Datering:
1673-1805
Omvang in meters:
0,15
Periode documenten:
1673-1805
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk binnen 30 minuten
Gebruiksinformatie:
Inventaris in band 12.3 inv.nr. 1 en overzicht van de Gaardersarchieven berustende bij het Noord-Hollands Archief in band 12.
laatste wijziging 24-04-2020
1 beschreven archiefstukken
1 gedigitaliseerd
totaal 450 bestanden
1864-1942
Toon details
Datering:
1864-1942
Omvang in meters:
35,85
Periode documenten:
(1811) 1864-1942 (1954)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-789. De volgende inv.nrs. zijn niet aanwezig wegens opschorting van de overbrenging: inv.nrs. 1, 16-20. Zie ook de archieven van domeinkantoren en agentschappen in Noord-Holland, (1757) 1810-1864 (1985), toegangsnummer 692.
Categorie:
laatste wijziging 31-01-2024
789 beschreven archiefstukken
1928-1971
Toon details
Datering:
1928-1971
Omvang in meters:
0,45
Periode documenten:
(1912) 1928-1971 (1995)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk binnen 30 minuten
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-13. De inventaris bevat een overzicht van onroerende goederen in eigendom van de familie Schade waarvan zich in deze collectie stukken bevinden met verwijzing naar de betreffende nummers in de inventaris. De collectie betreft de administratie van de familiebezittingen van Carolus J.M.R. Schade (1875-1931) en zijn echtgenote Clara Schade-Povel (1885-1983), met name diverse boerderijen en landerijen in Noord-Holland en de villa Staten Bolwerk 3-5 te Haarlem, omstreeks 1930-1950. Daarnaast bevat de collectie foto's en fotoalbums van het bezit aan boerderijen in Noord-Holland. Naast inspectierapporten van de rentmeester, inkomende stukken van pachters, stukken betreffende de aan- en verkoop van grond en betreffende werkzaamheden aan boerderijen, bevinden zich in het archief een aantal foto's en krantenartikelen. De door Carol Alexander Bavo Andreas Maria Schade (1909-1977) gemaakte film over de Mariastichting te Haarlem, 1931, is opgenomen in de audiovisuele collectie van het Noord-Hollands Archief AV2 nrs. F0060.1-F0060.3.
Gemeente:
Haarlem
laatste wijziging 03-05-2023
37 beschreven archiefstukken
4 gedigitaliseerd
totaal 1.074 bestanden