Menu

Uw zoekacties: Distributiedienst te Haarlem

1307 Distributiedienst te Haarlem

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Ingevolge de Distributiewet 1939 werd een distributiedienst van de gemeente Haarlem ingesteld, met als hoofd de burgemeester. De heer A. van Driel, directeur van de gemeentereiniging en het haven- en marktwezen werd leider van de dienst.
Het kringkantoor werd gevestigd in het perceel Gedempte Oudegracht 47, agentschap noord in de Steenbokstraat 15 en agentschap zuid in de Badhuisstraat 47.
De distributiedienst was ook een rijkszaak. Het distributiesysteem, werkwijze en wijze van controle werden bepaald door het rijk. De distributiediensten vielen onder het Centraal Distributiekantoor van de Directie Handel en Nijverheid van het Ministerie van Economische Zaken. De distributiedienst werd gecontroleerd door de afdeling verificatie (3e afdeling financiën) van de gemeente. Maar ook het rijk controleerde. Ramingen en controlerapporten werden door de gemeente opgestuurd naar het Centraal Distributiekantoor/ Accountantsdienst van Economische Zaken.
De afdeling bevolking van de gemeentesecretarie verzorgde de uitreiking van de rijksdistributiekaarten en daarna van de distributiestamkaarten. In 1939 werkten er 18 ambtenaren bij de dienst, in 1940 waren dit er volgens het verslag van de toestand der gemeente Haarlem 72. Het kantoor in het centrum was toen gevestigd in de Zijlstraat 70 en het agentschap in noord werd uitgebreid met Steenbokstraat 17.
G.M. Nieuwenhuis in Vijf jaren oorlog over Haarlem beschrijft dat er in 1941 209 personen werkten. Dit aantal bleef zo tot 1945.
Om een indruk te geven van de organisatie van de dienst volgt hier een overzicht van kantoren en afdelingen in 1943.
Kantoor centrum, afd. textiel
Kantoor zuid
Kantoor noord, afd. particulieren
Kantoor centrum, afd. waardemateriaal
Kantoor centrum, afd. administratie
Kantoor zuid, afd. leiding
Kantoor centrum, afd. correspondentie
Kantoor centrum, afd. controle
Kantoor centrum, afd. detaillisten
Kantoor zuid, afd. detaillisten
Kantoor stadhuis, afd. bevolking
Kantoor centrum, afd. bijzondere arbeid
Kantoor centrum, afd. brandstoffen
Kantoor centrum, afd. personeel en organisatie
Kantoor centrum, afd. voorbewerking ziekenvoedsel
Kantoor centrum, afd. inspectie
Kantoor centrum, afd. schoenen
Kantoor noord, afd. detaillisten
Kantoor Vleeshal, afd. uitreiking
Bij K.B. van 3 januari 1948 werden de gemeente Haarlem, Bennebroek, Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort tot één distributiekring samengevoegd. Haarlem werd de centrale gemeente.
Na 1 december 1949 waren er geen distributiewerkzaamheden meer, alleen nog arbeidskrachten voor de liquidatie van de kring. Begin 1950 is de kring opgeheven.
Er is geen duidelijke informatie aangetroffen over de naam. In de beginjaren was distributiekring de naam, later is er ook sprake van distributiedienst en na 1948 is er weer sprake van een kring. Wat de officiële naam was, is niet bekend.
Het archief van de dienst is niet volledig bewaard. Na de opheffing van de de kring is (een deel van) het archief waarschijnlijk terechtgekomen bij het archief van de 3e afdeling financiën van de gemeentelijke secretarie voor de afhandeling van de financiële zaken. Hier is het vermengd geraakt met het archief van deze afdeling. Bij het beschrijven van het archief is geprobeerd om zo goed mogelijk een scheiding te maken tussen de twee archieven. Wanneer duidelijk was dat een archiefstuk afkomstig was van de afdeling financiën, is het daarbij opgenomen. In andere gevallen is het beschreven als archief van de distributiedienst.
Zie ook het archief van de 3e afdeling financiën, inv.nrs. 5763-5775, van het archief Gemeentebestuur Haarlem, 1813-1957.
Plaatsingslijst
32 Register met de administratie van de bonnen voor wat betreft vermissingen, textiel, brandstoffen, zieken en schoenen in Haarlem en in 1948 ook in Heemstede, 1946-1948
1307 Distributiedienst te Haarlem
Plaatsingslijst
32
Register met de administratie van de bonnen voor wat betreft vermissingen, textiel, brandstoffen, zieken en schoenen in Haarlem en in 1948 ook in Heemstede, 1946-1948
Omvang:
1 deel
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1939-1952
Omvang in meters:
1,45
Periode documenten:
1939-1952
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Plaatsingslijst in band 37.4 nrs. 1-33. Een gedeelte van het archief is niet geïnventariseerd. Zie ook het archief van het Gemeentebestuur Haarlem, 1813-1957, 3e afdeling Financiën, inv.nrs. 5763-5775. Er is geen duidelijke informatie aangetroffen over de naam. In de beginjaren was er steeds een Distributiekring, later is er ook sprake van Distributiedienst en na 1948 is er weer sprake van een kring. Wat de officiële naam was, is niet bekend.
Gemeente:
Haarlem