Menu

Uw zoekacties: Arrondissementsbesturen van Amsterdam, Haarlem, Hoorn en Alkmaar

15 Arrondissementsbesturen van Amsterdam, Haarlem, Hoorn en Alkmaar

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Algemeen
15 Arrondissementsbesturen van Amsterdam, Haarlem, Hoorn en Alkmaar
Inleiding
1.
Algemeen
De tekst van deze inleiding is voor wat de vier in Noord-Holland gelegen arrondissementen gezamenlijk betreft ontleend aan de inleiding van de inventaris van het archief van het Departementaal Bestuur van de Zuiderzee 1811- 1814, uitgave Haarlem 1978. Overgenomen zijn in het algemeen slechts gegevens, die nodig zijn voor een goed begrip van de organisatie en de taken van de besturen der arrondissementen. Voor het overige wordt verwezen naar genoemde inventaris.
Na het onderdeel "het bestuur in de arrondissementen" volgen per arrondissement de onderdelen "voornaamste functionarissen" en "archiefvorming en inventarisatie", zowel voor de periode 1811-1813 als voor die van 1813-1815. Na de inleiding volgen nog twee bijlagen: een lijst van functionarissen en één van de gemeenten binnen de arrondissementen met vermelding onder welk arrondissement zij ressorteerden.
De volgorde van de inventarissen is gebaseerd op de situatie vanaf 21 oktober 1811. Er vond toen namelijk een splitsing plaats van de twee voordien bestaan de arrondissementen Amsterdam en Hoorn, respectievelijk in die van Amsterdam en Haarlem en die van Hoorn en Alkmaar. Hierop wordt hierna nader ingegaan. Ook door de autoriteiten zelf in 1811 en volgende jaren werd als volgorde gehanteerd Amsterdam, Haarlem, Hoorn, Alkmaar. De genoemde splitsing verklaart tevens, dat de archivalia betreffende de gebieden van de arrondissementen Haarlem en Alkmaar van vóór oktober 1811 te vinden zijn in de archieven van respectievelijk de arrondissementen Amsterdam en Hoorn.
De inventarisatie van de archieven van de arrondissementen is verricht door vier medewerkers:
Amsterdam: J.M.M. Jansen
Haarlem: J.A. van Felius
Hoorn: J.R. Persman
Alkmaar: C.G.W.M. van Hoogstraten en J.R. Persman.
Deze wijze van aanpak verklaart, waarom er in de inleiding verschillen in stijl optreden en in de inventarissen verschillen in beschrijving. Qua indeling is zoveel mogelijk geprobeerd eenheid te scheppen.
1.1. Periode 1811-1813 (ambtstermijnen onderprefecten)
1.2. Periode 1813-1815 (ambtstermijnen commissarissen)
2. Arrondissement Amsterdam
3. Arrondissement Haarlem
4. Arrondissement Hoorn
5. Arrondissement Alkmaar
6. Noten behorend bij de inleiding
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1811-1815
Omvang in meters:
56,25
Periode documenten:
1811-1815 (1818)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv. nrs. 1-997. Lijst van gemeenten gelegen in de arrondissementen Amsterdam, Haarlem, Hoorn en Alkmaar en lijsten van functionarissen, 1811-1813, 1813-1815, in de inventaris.
Gemeente:
Provincie Noord-Holland