Menu

Uw zoekacties: Arrondissementsbesturen van Amsterdam, Haarlem, Hoorn en Alkmaar

15 Arrondissementsbesturen van Amsterdam, Haarlem, Hoorn en Alkmaar

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Algemeen
2. Arrondissement Amsterdam
3. Arrondissement Haarlem
4. Arrondissement Hoorn
5. Arrondissement Alkmaar
6. Noten behorend bij de inleiding
Inventaris
4. Archief van het bestuur van het arrondissement Alkmaar
4.1. Periode 5 december 1811-4 december 1813 (ambtstermijnen onderprefecten)
4.1.2. Stukken van bijzondere aard
4.1.2.03. Bestuursorganisatie
N.B. Zie ook inv.nr. 766.
743 Ingekomen stukken van burgemeesters, houdende certificatie van hun handtekeningen en die van de adjunct-burgemeesters, 1812
15 Arrondissementsbesturen van Amsterdam, Haarlem, Hoorn en Alkmaar
Inventaris
4. Archief van het bestuur van het arrondissement Alkmaar
4.1. Periode 5 december 1811-4 december 1813 (ambtstermijnen onderprefecten)
4.1.2. Stukken van bijzondere aard
4.1.2.03. Bestuursorganisatie
743
Ingekomen stukken van burgemeesters, houdende certificatie van hun handtekeningen en die van de adjunct-burgemeesters, 1812
Omvang:
1 omslag
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1811-1815
Omvang in meters:
56,25
Periode documenten:
1811-1815 (1818)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv. nrs. 1-997. Lijst van gemeenten gelegen in de arrondissementen Amsterdam, Haarlem, Hoorn en Alkmaar en lijsten van functionarissen, 1811-1813, 1813-1815, in de inventaris.
Gemeente:
Provincie Noord-Holland