Menu

Uw zoekacties: Bedrijf Openbare Werken en het Gemeentelijk Grondbedrijf te Haarlem

1518 Bedrijf Openbare Werken en het Gemeentelijk Grondbedrijf te Haarlem

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de organisatie
2. Geschiedenis van het archief
3. Verantwoording
1518 Bedrijf Openbare Werken en het Gemeentelijk Grondbedrijf te Haarlem
Inleiding
3.
Verantwoording
Deze deelinventaris is gemaakt in het kader van de opleiding Voortgezette Vorming Archiefbeheer.
Er is gekozen voor de inventarisatie van het archiefdeel 1953-1990, vanwege de wijziging van het gebruik van codes en in aansluiting op het al overgebrachte archief. Voor 1953 is er gebruik gemaakt van de code UDC en vanaf 1953 de BAC. Voor het jaar 1990 is gekozen, omdat er in 1991 een reorganisatie heeft plaatsgevonden waardoor enkele gemeentelijke instellingen een andere samenstelling van diensten en taken kreeg. 1953-1990 is een afgerond geheel van een archiefdeel van Openbare Werken / Gemeentelijk Grondbedrijf. Deze twee diensten zijn per 1-1-1991 opgegaan in de Sector Gemeentewerken.
De bescheiden van vóór 1953 binnen deze inventaris zijn bescheiden van toen nog lopende zaken. De enkele mappen met stukken van na 1990, zijn bescheiden die betrekking hebben op zaken waarvan de besluitvorming ligt voor 1990 en in 1993 als werk zijn afgerond.
De vermenging van het archief van deze twee diensten is al ontstaan bij de instelling van het Gemeentelijk Grondbedrijf in 1919. Binnen het gehele archief (ook die van voor 1953) zitten de bescheiden van de diensten vermengd. Een splitsing van de archieven was niet verstandig. Ten eerste zullen de zaken in beide archieven niet meer compleet zijn, omdat de beide diensten een totaalbeeld geven van de zaken. Ten tweede bevatten de jaarrekeningen en de begrotingen facetten van beide diensten. Gezien de reorganisatieonderzoeken, wordt het Gemeentelijk Grondbedrijf gezien en beschreven als een afdeling binnen Openbare Werken onder de Algemeen Directeur.
Tijdens de inventarisatie van het archiefdeel zijn er tal van bescheiden vernietigd op basis van de lijst van voor vernietiging in aanmerking komende bescheiden uit de archieven van gemeentelijke en intergemeentelijke organen, dagtekenende van na 1850, die werd vastgesteld bij gemeentelijke beschikking van de ministers van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur d.d. 24 augustus 1983 en van Binnenlandse Zaken d.d. 7 november 1983, en op basis van artikel 26 van het besluit Post- en Archiefzaken van september 1983. Er zijn binnen de inventaris ook bescheiden die eigenlijk voor vernietiging in aanmerking komen. Deze stukken zijn opgenomen om een totaalbeeld weer te geven van die bepaalde zaken met een historisch motief.
De lijsten van vernietigde bescheiden zijn in te zien bij het archief van de Sector Gemeentewerken.
Bij het inventariseren bleek dat de omschrijvingen veelal niet overeenkwamen met de inhoud van de map, óf de map met inhoud werd herordend óf een omschrijving werd gegeven zodanig dat de vlag de lading weer dekte. Meestal werd voor dit laatste gekozen.
De opbouw van het inventarisschema is van algemeen naar bijzonder, van de instelling tot en met de taak, verzorging van de huisvesting van gemeentelijke instellingen, en het gebruik van delen van de panden, (van de ondergebrachte diensten) aan derden.
Binnen het schema afwijkend van de hoofdonderwerpen is er voor de vakafdeling en de verschillende diensten gekozen voor onderverdeling op alfabet. De overige indeling is naar mijn mening een logische als gevolg van handelen.
4. Gebruiksaanwijzing
5. Openbaarheid
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1953-1990
Omvang in meters:
9,75
Periode documenten:
(1952) 1953-1990 (1993)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris in band 49.1 inv. nrs. 1-312. Toegang op de tekeningen-microkaarten zie band 49.1 bijlage 3: overzicht van tekeningen die behoren bij de percelen, waar diensten gevestigd zijn/waren. Een gedeelte van het archief is niet geïnventariseerd.
Gemeente:
Haarlem