Menu

Uw zoekacties: Memories van Successie (successiebelasting) in Noord-Holland

178 Memories van Successie (successiebelasting) in Noord-Holland

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Beknopte handleiding voor het onderzoek
2. Bijlage
Inventaris
2. Kantoor Amsterdam
2.1. 1818-1881
Onder dit kantoor ressorteerden de gemeenten: Aalsmeer (vóór 1870 onder kantoor Nieuwer-Amstel) Amsterdam
Kalslagen (vóór 1870 onder kantoor Nieuwer-Amstel) Nieuwer-Amstel (vóór 1870 onder kantoor Nieuwer-Amstel) Ouder-Amstel (in de periode oktober 1819-1869 onder kantoor Nieuwer-Amstel)
Rietwijk (vóór 1870 onder kantoor Nieuwer-Amstel) Sloten
Uithoorn (vóór 1870 onder kantoor Nieuwer-Amstel) Watergraafsmeer
Akten betreffende inwoners uit Sloten en Watergraafsmeer zijn echter niet aangetroffen, zoals uit genomen steekproeven is gebleken. In 1882 werd dit kantoor vervangen door twee nieuwe kantoren, zie Amsterdam (1e kantoor) en Amsterdam (2e kantoor).
214-774 "Memories van successie", akten van vaststelling van het recht van successie en van overgang bij overlijden, met stukken betreffende die vaststelling, 1818-1867, 1871, 1878-1881
178 Memories van Successie (successiebelasting) in Noord-Holland
Inventaris
2. Kantoor Amsterdam
2.1. 1818-1881
214-774
"Memories van successie", akten van vaststelling van het recht van successie en van overgang bij overlijden, met stukken betreffende die vaststelling, 1818-1867, 1871, 1878-1881
Uiterlijke vorm:
541 banden en 1 omslag
NB:
De memories van successie uit de periode januari 1864 tot en met oktober 1881 zijn door brand verloren gegaan
Records 1 t/m 100
Records 101 t/m 200
Records 201 t/m 300
Records 301 t/m 400
Records 401 t/m 500
Records 501 t/m 561
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1818-1927
Omvang in meters:
256,00
Periode documenten:
1818-1927 (1928)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-3063. Alleen digitaal te raadplegen. In de plaatsingslijst wordt per successiekantoor opgegeven welke gemeenten onder het betreffende kantoor vallen. Een lijst van gemeenten met verwijzing naar het kantoor waar de betreffende gemeente onder valt is ook opgenomen in de inleiding op plaatsingslijst, zie paragraaf 2. In paragraaf 1 van de inleiding wordt beknopt uitgelegd hoe onderzoek gedaan kan worden. Index op de memories van successie, kantoor Haarlem, 1882-1902, is te raadplegen op de website van het Noord-Hollands Archief. Indexen kantoor Alkmaar, 1845-1902, en kantoor Hilversum, 1889-1902, zijn te raadplegen in de studiezaal. Beschikbaar zijn de namen van de overledenen in gemeenten in de regio's Alkmaar en Hilversum.