Menu

Uw zoekacties: Gemeentebestuur van Haarlemmermeer (Gemeente Haarlemmermeer)

7001 Gemeentebestuur van Haarlemmermeer (Gemeente Haarlemmermeer)

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. De gemeente Haarlemmermeer in de periode 1910-1945
2. Geschiedenis van het archief
3. Verantwoording van de inventarisatie
7001 Gemeentebestuur van Haarlemmermeer (Gemeente Haarlemmermeer)
Inleiding
3.
Verantwoording van de inventarisatie
De nu voorliggende inventaris van het archief van het gemeentebestuur 1910-1945 bestond aanvankelijk uit 7 deelinventarissen. Deze gedrukte inventarissen uit de jaren tachtig van de vorige eeuw werden vervaardigd door W.H.A. van der Meulen en H.C.J. Chrispijn, ten dele in het kader van hun opleiding Voortgezette Vorming Archiefbeheer. In 2006 heeft het archiefbewerkingsbureau KB&P de 7 deelinventarissen geherstructureerd en materieel verzorgd. De inventarissen werden tot één geheel samengevoegd en voorzien van een concordans. Deze concordans legt de relatie tussen de oude en de nieuwe inventarisnummers. Ook heeft het archiefbewerkingsbureau de beschrijvingen op onderdelen aangepast. Als leidraad voor de ordening van de stukken werd, net als bij de oorspronkelijke deelinventarissen, gebruik gemaakt van de basisarchiefcode V.N.G. Eind 2009 is de aldus totstandgekomen inventaris, na een aantal correcties, opgenomen in Mais-Flexis, de database voor archieven, in gebruik bij het Noord-Hollands Archief.
De auteurs van de deelinventarissen maken er melding van dat de door hen geïnventariseerde archieven in goede en geordende toestand werden aangetroffen. Het gehele geïnventariseerde archief bevond zich in de gemeentelijke archiefbewaarplaats, t.w. de archiefkelder van het raadhuis te Hoofddorp. Alle stukken waren, al dan niet gehecht, in dossieromslagen geborgen, voorzien van een omschrijving en klassifikatienummer volgens de code VNG. In 1987 verscheen een aanvulling op de dan toe verschenen delen 1 t/m 6. Het betreft een supplement op niet eerder geïnventariseerde stukken.
Bij de bewerking door KB&P zijn de aanvullende stukken van dl. 7 opgenomen bij de daarvoor in aanmerking komende (sub)rubrieken van de delen 1 t/m 6. De aanvulling betreffende onderwijs is opgenomen bij het hoofdstuk Onderwijs in de subrubriek 2.2.13.9 'Diversen'. Een drietal archiefstukken dat niet elders kon worden beschreven, is opgenomen aan het slot van de inventaris bij hoofdstuk 2.2.17 'Supplement'.
Vernietiging uit het archief heeft regelmatig plaatsgevonden, ondermeer tijdens de inventarisatiewerkzaamheden. Processen-verbaal van vernietiging zijn in het gemeentearchief opgenomen.
Het jaar 1910 is als begindatum gekozen, omdat er een duidelijke splitsing in het archief is waar te nemen tussen het agendastelsel tot 1910 en het dossierstelsel daarna. Na de invoering van de zaaksgewijze ordening in 1921 is het archief vanaf 1910 door voorgangers aangepast aan de zaaksgewijze ordening. Het jaar 1945 is als einddatum gekozen, omdat met de beëindiging van de Tweede Wereldoorlog vele administratieve voorschriften werden vervangen door nieuwe.
Voor zover mogelijk is de aangetroffen ordening bij de inventarisatie intact gelaten. Enkele mappen zijn herordend en stukken die niet als retroacta konden worden aangemerkt, zijn teruggebracht naar het archief van vóór 1910.
Een aantal omslagen bevatte bovendien, behalve de daarin behorende correspondentie tevens documentatiemateriaal en krantenknipsels. Dit materiaal werd uit de omslagen verwijderd en in een aparte documentatieverzameling opgenomen.
Bij de onderwerpen Eigendom en bezit en Openbare gezondheid is in zekere mate afgeweken van de ordening volgens de code VNG. Dit is gedaan om een meer logische samenhang tussen de verschillende onderdelen te krijgen. De gewijzigde indeling van het hoofdstuk Openbare gezondheid maakte tevens een verandering in de onderwerpsbenaming noodzakelijk. Gekozen werd voor de benaming: Volksgezondheid, ruimtelijke ordening en huisvesting.
Er werden slechts enkele hiaten in het archief geconstateerd. Zo ontbraken de agenda's van ingekomen en uitgaande stukken, op één na. Van de rubriek Onderwijs zijn de stukken m.b.t. de gemeenschappelijke regeling met de gemeente Leimuiden niet aangetroffen. Van de financiële bescheiden zijn alleen de grootboeken van inkomsten en uitgaven over de jaren 1925-1945 aanwezig. De verklaring ligt in het feit dat vóór die tijd gebruik werd gemaakt van de zgn. secretarieregisters van inkomsten en uitgaven. De secretarieregisters van 1910 tot 1924 zijn dan ook in deze inventaris opgenomen.
4. Bijlagen: Overzicht van het gemeentebestuur, gemeentesecretarissen en gemeente-ontvangers
Inventaris
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1910-1945
Omvang in meters:
65,95
Periode documenten:
1910-1945 (1969)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming gemeentearchivaris
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-3016. Bij een aantal inv.nrs. zijn beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid gesteld. Inv.nrs. 801, 948-963, 972-975, 987-989, 1043, 1819-1820, 1977, 1996, 2001 ontbreken. Inv.nrs. 1606-1607 zijn vervallen. Alfabetische lijsten van raadsleden, (1868) 1910-1943, leden van de tijdelijke gemeenteraad, 1945-1946, en van wethouders, (1895) 1910-1945, in de inventaris. Lijsten van burgemeesters, 1908-1945, gemeentesecretarissen, 1909-1945, en gemeenteontvangers, 1872-1947, in de inventaris.
Inv.nrs. 993-1077 zijn resp. bevolkingsregisters, 1900-1922, 1922-1940. De bevolkingsregisters, 1900-1922, zijn alleen digitaal te raadplegen. De bevolkingsregisters, 1922-1940, zijn alleen digitaal te raadplegen in de studiezaal. Bevolkingsregisters vóór 1900 zijn te vinden in het archief van het Gemeentebestuur van Haarlemmermeer, 1855-1909, toegangsnummer 7000, inv.nrs. 833-884.
Inv.nrs. 947-989 zijn de registers van de burgerlijke stand (inv.nrs. 947-963: geb. akten, 1911-1944, inv.nrs. 964-975: huw. akten, 1912-1945, inv.nrs. 976-986: overl. akten, 1912-1944 en inv.nrs. 987-989: tienjarentafels, 1913-1944). Inv.nrs. 948-963 zijn pas na 100 jaar openbaar en inv.nrs. 972-975 zijn pas na 75 jaar openbaar. De registers van de burgerlijke stand zonder beperking op de openbaarheid zijn digitaal te raadplegen op de landelijke website Wie WasWie.nl of op microfiches (m.u.v. geb. akten 1911-1912, huw. akten, 1924-1937, overl. akten, 1939-1944) te raadplegen in de studiezaal, evenals de huwelijksbijlagen, 1856-1922, die op microfilms zijn te raadplegen. De huwelijksbijlagen, 1923-1932, zijn in origineel aan te vragen in de studiezaal. Voor het raadplegen van de huwelijksbijlagen is het nummer van de huwelijksakte nodig.
Wilt u zien welke gegevens al online beschikbaar zijn, raadpleeg dan de landelijke website WieWasWie.nl of kijk op www.noord-hollandsarchief.nl/zoeken/genealogie.
Gemeente:
Haarlemmermeer