Menu

Uw zoekacties: Moor, dr. Ed de, te Amsterdam

927 Moor, dr. Ed de, te Amsterdam

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Ed de Moor
Verantwoording van de bewerking
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1939-2016
Omvang in meters:
1,40
Periode documenten:
1939-2016
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming directeur
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Plaatsingslijst nrs. 1-82. Bij de volgende nummers zijn beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid gesteld. Nr. 36 openbaar vanaf 2072 en nr. 37 openbaar vanaf 2052. Dr. Ed de Moor (1993-2016) was wiskundedocent, wiskundedidacticus en een hartstochtelijk beoefenaar van de geschiedenis van het wiskundeonderwijs. Hij was één van de enthousiaste Wiskobas (wiskunde op de basisschool)-mensen, die begin jaren 70 onder Hans Freudenthal aan het Instituut voor Ontwikkeling van het Wiskunde Onderwijs (IOWO) zich inzette ten behoeve van het basisonderwijs. Het archief bevat ook stukken afkomstig van Piet van Albada (1905-1997). In 1999 stuitte dr. Ed de Moor per ongeluk op het 'Kistje van Albada'. Pieter Jacob, roepnaam Piet, van Albada (1905-1997) was een wiskundedidacticus die zich met name rond de Tweede Wereldoorlog met het meetkundeonderwijs bezig hield. Hij ontwierp voor het Montessori Lyceum te Rotterdam een set opdrachtkaarten voor de leerlingen van de eerste klas. Deze opdrachtkaarten en een handgeschreven handleiding vormen het 'Kistje van Albada'. Deze vondst en de betekenis daarvan voor het wiskunde onderwijs inspireerde Ed de Moor tot het schrijven van een artikel in de Nieuwe Wiskrant van december 2001 over Piet van Albada en het 'Kistje van Albada'.