Menu

1411 Commissie van superintendentie over de gesubsidieerde godshuizen te Haarlem
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
De commissie werd op 12 april 1805 ingesteld door de Haarlemse gemeenteraad. De commissie werd belast met het toezicht over de van stadswege gesubsidieerde godshuizen. Dit waren het Hervormde (of Nederduitsch Gereformeerd) diakonie- en aalmoezeniershuis, het r.-k. wees- en armenhuis en het Lutherse weeshuis. Deze commissie bestond uit drie leden van de raad en uit drie leden van de burgerij, deze laatsten werden door de raad gekozen.
Het archief bevat wat stukken van het archief van de Hervormde diakonie. Het gaat om genummerde ingekomen stukken (1795-1805), inv.nr. 3. Deze stukken zijn dan gericht aan de regenten of bestuurderen van de Nederduitsch Gereformeerde diaconie en aalmoezeniers armenhuis. Maar ook na 1805 komt het voor dat de brieven hieraan gericht zijn.
In 1816 klaagt de Hervormde Diakonie over de aanstelling van superintendenten van stadswege. De raad besluit de situatie echter niet te wijzigen.
Een opheffingsdatum is niet aangetroffen van deze commissie. Hoewel er geen archief van na 1818 is aangetroffen, vermeldt het register van ambtenaren en bestuurderen aangesteld door het stads- of gemeentebestuur (inv.nr. 3589G van het archief Gemeentebestuur Haarlem 1813-1957) dat er in 1859 nog een superintendent is aangesteld.
Uit het stadsarchief werden de nummers kast 16-463G, kast 16-464G en kast 16-465G ingevoegd als inv.nrs. 9-11.
De inventarisnummers 7 en 8 uit de oude inventaris: een kasboekje van het overzetveer over het Spaarne, 1818-1834 en rekeningen van dit overzetveer 1818-1860 (inv.nr. 7) en een kasboekje met recognities van optredens van toneelspelers en boetes, 1818-1822 (inv.nr. 8) waarvan de inkomsten bestemd waren voor de gesubsidieerde godshuizen, zijn opgenomen in het archief van de gemeenteontvanger van Haarlem.
S.Francke, 1999
Inventaris
5 Ingekomen stukken en minuten van uitgaande stukken, ongenummerd, 1805-1817
1411 Commissie van superintendentie over de gesubsidieerde godshuizen te Haarlem
Inventaris
5
Ingekomen stukken en minuten van uitgaande stukken, ongenummerd, 1805-1817
Omvang:
1 pak
NB:
Dit pak bevat veel stukken betreffende financiën
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1805-1818
Omvang in meters:
0,90
Periode documenten:
1805-1818
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-15.
Gemeente:
Haarlem