Menu

Uw zoekacties: Gemeentebestuur van Haarlemmerliede en Spaarnwoude (Gemeente...

1593 Gemeentebestuur van Haarlemmerliede en Spaarnwoude (Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude)

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Wijzigingen in het grondgebied van de gemeente
2. Bijzondere gebeurtenissen tussen 1863 en 1933
3. Het nieuwe raadhuis
4. Geschiedenis van het archief
5. Verantwoording van de inventarisatie
Inventaris
2. Bijzonder
2.4. Bevolkingsregistratie
Vanaf 1849 tot 1919 zijn bevolkingsregisters aangelegd. Hierin werd per adres genoteerd wie de hoofdbewoner was, wie er bij de hoofdbewoner woonden, en werden mutaties naar, in en uit de gemeente genoteerd. Deze registers zijn, hoewel behorend tot het archief van de gemeente, apart beschreven en op te vragen. Van alle registers zijn microfiches gemaakt, deze zijn te raadplegen op de studiezaal. Tussen 1919 en 1937 zijn gezinskaarten aangelegd, een losbladige voortzetting van de bevolkingsregister, met dezelfde systematiek en dezelfde indeling van de gegevens. Deze gezinskaarten bevinden zich in ladenbakken in het depot. Informatie hieruit kan door de studiezaalmedewerkers gegeven worden.
De registers van de burgerlijke stand (geboorte-, trouw- en overlijdensregisters) zijn, hoewel behorend tot het archief van de gemeente, apart beschreven en op te vragen. Van alle registers zijn microfiches gemaakt, deze zijn te raadplegen op de studiezaal
Straatnamen in de gemeente kwamen voor 1925 officiel niet voor. De gemeente was verdeeld in wijken en elk huis had een nummer binnen de wijk. In 1925 verandert dit, er worden aan straten officële straatnamen toegekend. Voor het dossier over de straatnaamgeving zie: Gemeente IV, inv. nr. 425
Zie ook inv. nr. 928
242-245 Verklaringen van overlijden, ingevuld door een arts en overgelegd bij de aangifte van het overlijden, 1882-1933
1593 Gemeentebestuur van Haarlemmerliede en Spaarnwoude (Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude)
Inventaris
2. Bijzonder
2.4. Bevolkingsregistratie
242-245
Verklaringen van overlijden, ingevuld door een arts en overgelegd bij de aangifte van het overlijden, 1882-1933
Uiterlijke vorm:
3 pakken en 1 doos
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1857-1933
Omvang in meters:
31,20
Periode documenten:
1857 (1863)-1933
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-955. Inv.nrs. 31, 63, 65 en 176 zijn vervallen. Een nadere toegang op inv.nrs. 212-214 (Begraafregisters van de Algemene Begraafplaats aan het Liewegje, 1875-1933 (1938)) in de vorm van een lijst van begravenen is in pdf-formaat te downloaden op www.noord-hollandsarchief.nl>Ontdekken>Schatkamer>Het grafboek van het verdronken kerkhof. De kaart van de begraafplaats (inv.nr. 216) kan daar in groot formaat bekeken worden. Voor de bouwvergunningendossiers (bouwtekeningen) en hinderwetvergunningendossiers van Gemeentewerken te Haarlemmerliede en Spaarnwoude, 1878-1945, zie toegangsnummer 1800.
Gemeente:
Haarlemmerliede en Spaarnwoude