Hello World!
Hello World!
Het archiefmateriaal moet voor overdracht schoon zijn en vrij van schadelijke materialen zoals nietjes, paperclips en plastic mappen. Ook moet het materiaal vrij van schimmel en ongedierte zijn. Indien er twijfel is over de reinheid van het materiaal, is het mogelijk om te overleggen met de contactpersoon bij het Noord-Hollands Archief. In de richtlijnen ‘Zelf uw archief voorbereiden’ is te lezen hoe documenten materieel kunnen worden verzorgd.
Hello World!
Na de gemaakte selectie kunnen de documenten worden beschreven. Hierdoor wordt de inhoud van het archief toegankelijk gemaakt zodat een onderzoeker gericht het archief kan raadplegen.
Samen met een medewerker van het Noord-Hollands Archief wordt besloten welke manier van toegankelijk maken het meest geschikt is voor het archief. Dit kan een plaatsingslijst (een eenvoudige opsomming van de mappen/documenten) of een inventaris zijn. Bij een inventaris wordt een systematische indeling aan de hand van een archiefschema gemaakt. In de ‘Richtlijnen beschrijven particuliere archieven’ wordt uitgelegd hoe de documenten kunnen worden beschreven.
Hello World!
Het is van groot belang dat documenten die na verloop van tijd hun waarde hebben verloren uit het archief worden verwijderd. Door het goed selecteren van documenten blijft het archief overzichtelijk en de belangrijke, te bewaren, documenten vindbaar.
In de ‘Selectielijst particuliere archieven’ is een overzicht te vinden van typen documenten die opgenomen worden door het Noord-Hollands Archief, gevolgd door een overzicht van documenten die in de regel niet worden opgenomen. Voor een aantal documenten zal gelden dat de keuze voor bewaren of vernietigen afhankelijk is van de inhoud. Na bestudering van deze documenten zal in onderling overleg worden besloten of de documenten worden bewaard dan wel vernietigd.
Hello World!
Heb jij materiaal dat van waarde zou kunnen zijn voor het Noord-Hollands Archief, dan kun je contact opnemen met ons via info@noord-hollandsarchief.nl. Vermeld in de mail in ieder geval om wat voor soort materiaal het gaat (archief, boeken, foto’s of films), waar het materiaal vandaan komt, welke periode het bestrijkt en hoeveel het is. De aanbieding wordt vervolgens door deskundige collega’s besproken en een medewerker van het Noord-Hollands Archief neemt binnen drie weken contact op. Wanneer het archief aangeeft interesse te hebben voor het materiaal, worden afspraken gemaakt voor de overdracht. Er kan een bijdrage voor de kosten van het transport en het toegankelijk maken van het materiaal gevraagd worden.
Het is ook mogelijk, na overleg met de contactpersoon bij het Noord-Hollands Archief, zelf enkele voorbereidende werkzaamheden te verrichten, zoals het selecteren, beschrijven, en verpakken van het archief.