Als u een metadataschema opstelt, zorgt u ervoor dat de juiste kenmerken aan uw informatieobjecten worden toegekend zodat uw informatie in het e-Depot straks makkelijk te vinden én eenduidig te interpreteren is.
Het e-Depot sluit aan bij de landelijke standaard Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO). Hierin is vastgelegd welke set van kenmerken (metadata) lokale overheden ten minste aan informatieobjecten moeten meegeven. Dat betekent dat alle informatieobjecten die in het e-Depot worden geplaatst, minimaal moeten zijn voorzien van de set metadata uit het TMLO.
Om ervoor te zorgen dat er binnen uw organisatie de juiste metadata worden toegekend aan informatieobjecten, kun je een metadataschema opstellen. Dat doet u door onderstaande stappen te volgen.
Openen
Sluiten
Metadata stap 1
1. Genereer een lijst van alle metadata die uw organisatie bijhoudt, zowel handmatig als automatisch gegenereerde metadata.
Openen
Sluiten
Metadata stap 2
2. Pak de TMLO lijst erbij en vergelijk die met het overzicht van metadata die uw organisatie bijhoudt. Dit heet ‘mapping’.
Openen
Sluiten
Metadata stap 3
3. Na de mapping blijven er metadata over die wél door de organisatie worden bijgehouden, maar die niet in het TMLO staan.
Openen
Sluiten
Metadata stap 4
4. Na de mapping blijven er ook metadata over die wél in de TMLO lijst staan maar niet door de organisatie worden bijgehouden.
Openen
Sluiten
Metadata stap 5
5. Onderzoek hoe u de metadata die wel verplicht zijn in het TMLO maar die uw organisatie nog niet bijhoudt, kunt toevoegen.
Openen
Sluiten
Metadata stap 6
6. Bepaal welke metadata die de organisatie wel bijhoudt maar die niet verplicht zijn in het TMLO, u belangrijk genoeg vindt om extra mee te geven aan digitale informatie.
Openen
Sluiten
Metadata stap 7
7. Het resultaat vormt uw organisatie specifieke metadataschema.