Menu

De ontwerpers van de website van het Noord-Hollands Archief gaan schuil onder de naam Pony Design Club. Een ambitieuze club van vier mannen met gevoel voor vormgeving in combinatie met kennis van de benodigde technologie.

Pony Design ClubPony Design Club, met van links naar rechts Daan, Martijn, Ties en Hugo.

Waarom het Noord-Hollands Archief?

‘We hebben de website voor Erfgoed Leiden gemaakt en die won de prijs ‘Beste website van het jaar 2014’ in de categorie overheid (initiatief van MetrixLab in samenwerking met Emerce; red.). Dit was de aanleiding voor het Noord-Hollands Archief ons te vragen mee te dingen voor de ontwikkeling van de nieuwe NHA-website.’

Wat hebben jullie met het onderwerp?

‘We hebben als studio veel culturele opdrachtgevers. Dat komt omdat het werk dat we maken dicht bij onze interesses ligt, zo ook (cultureel) erfgoed. Het zijn mooie, visueel heel interessante onderwerpen, maar we zijn geen geschiedkundigen. Waar onze toegevoegde waarde als ontwerpers ligt is de communicatie. Het is onze taak om het onderwerp toegankelijk en inzichtelijk te maken en misschien het enthousiasme over te brengen op de gebruiker.’

Hoe hebben jullie het aangepakt?

‘Leading was: ‘Wat complex is maken we eenvoudig en aantrekkelijk.’ Dit sluit goed aan bij de manier waarop we de website hebben ingericht, namelijk met ‘toptaken navigatie’. Dat wil zeggen: de belangrijkste taken van de website op de eerste plaats zetten. De meeste bezoekers gebruiken de website namelijk om een bepaald doel te bereiken. Dan moet je ervoor zorgen dat ze dat snel en gericht kunnen doen. En omdat zoeken in het archief het voornaamste doel is, kreeg dat dus een prominente plek.’

Hoe maak je het zoeken aantrekkelijk voor de bezoeker?

‘We hebben het archief tot leven gebracht door vanuit de zoekresultaten een verdieping aan te brengen. Een mooi voorbeeld hiervan is het artikel over een toneelstuk tijdens de oorlog. Dat hebben we gekoppeld aan een column over cultuur tijdens de oorlog. Doordat je dus met je zoekvraag op een bepaald item komt, kun je je desgewenst verder in het onderwerp verdiepen.’

Is deze website anders om te maken dan andere?

‘Nou, aan de ene kant is het ‘gewoon’ een website waar mensen informatie zoeken, maar aan de andere kant is de website ook het archief zélf, waardoor de rol van de website als het ware verandert. De website gaat niet óver het archief, de website wórdt het archief. We moesten er dus goed op letten dat de website toegankelijk was, overzichtelijk, en gericht op mensen die onderzoek doen.’

Welke problemen kwamen jullie tegen?

‘We hebben ons gehouden aan de webrichtlijnen van de overheid. Deze uit-gangspunten beperken je in je vrijheid met betrekking tot het ontwerp en de functionaliteit. Maar tegelijkertijd is het een uitdaging om binnen deze restricties de website toch een eigen gevoel te geven.’

Is er een huisstijl in de website te ontdekken? Een signatuur?

‘In plaats van huisstijl spreken we liever over identiteit. We hebben het logo en de lettertypes van het Noord-Hollands Archief goed vertaald naar onlinegebruik. Maar net zo belangrijk vinden we dat de tone of voice en het enthousiasme van het Noord-Hollands Archief terug te vinden zijn in het ontwerp. We hopen dat de gebruikers het leuk vinden om het onlinearchief te doorzoeken en dat ze steeds verrast worden.’

Wat vinden jullie van het Noord-Hollands Archief?

‘De locaties zijn erg mooi en inspirerend, midden in de stad op een historische plek. De organisatie is enthousiast, ambitieus, en heeft een duidelijke koers uitgezet voor de toekomst van het archief. Dit is een mooi uitgangspunt voor het ontwerpproces en resulteert in een prettige samenwerking.’