Menu

Uw zoekacties: persoonskaarten, archiefkaarten en woningkaarten (huizenkaar...

1632 persoonskaarten, archiefkaarten en woningkaarten (huizenkaarten) van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Archiefdeel van

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
De persoonskaarten, archiefkaarten en woningkaarten maken deel uit van de bevolkingsadministratie. Vanaf 1 januari 1850 is in alle gemeenten in Nederland op gelijke wijze de registratie van de bevolking ingevoerd. In het Bevolkingsregister werd iedereen, per gezin, geregistreerd met naam, geboortedatum, woonadres, plaats in het gezinsverband, eventueel beroep, verhuizingen of overlijdensdatum. Dit werd bijgehouden in vastbladige registers.
In de jaren dertig van de twintigste eeuw is een traject in gang gezet voor het invoeren van een losbladig systeem van persoonskaarten. Dit systeem is vanaf 1939 ingevoerd. Na vertrek uit de gemeente moet de originele persoonskaart naar de nieuwe gemeente worden gestuurd of in geval van overlijden naar het Centraal Bureau voor Genealogie (CBG). Van de originele kaart wordt een kopie gemaakt die achterblijft bij de gemeente zodat alle gegevens toch in de gemeentelijke administratie bewaard blijven. Dit zijn de archiefkaarten.
In eerste instantie worden de gegevens voor de archiefkaarten geregistreerd op smalle, tweezijdig voorbedrukte, formulieren van dun papier. De formulieren worden bewaard in speciaal daarvoor gemaakte ordners die vanwege hun vorm ‘broodjes’ worden genoemd. Tot circa 1965 worden deze formulieren gebruikt *  . Hierna wordt overgegaan op steviger kaarten van een groter formaat. In de ‘broodjes’ bevinden zich ook gegevens van voor 1939. Om deze reden worden de ‘broodjes’ gedateerd vanaf de totstandkoming van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude in 1857.
Het systeem van de persoons- en archiefkaarten is in gebruik gebleven tot de invoering van het landelijke systeem van de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) in 1994.
De woningkaarten zijn een apart onderdeel van de bevolkingsadministratie. In Haarlemmerliede en Spaarnwoude worden ze ook wel straatkaarten genoemd. Elk adres heeft zijn eigen kaart waarop op de voorkant werd aangetekend wie de hoofdbewoner was, wanneer die op dit adres is komen wonen en ook wanneer deze is vertrokken en waar naartoe. Op de achterkant kunnen inwonenden vermeld staan. Het kan hier gaan om verwanten, kostgangers, dienstpersoneel enz.
Ordening
Verantwoording
Openbaarheid

Kenmerken

Datering:
1857-1994
Omvang in meters:
3,60
Periode documenten:
ca. 1857-1994
Openbaarheid:
niet openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming gemeentearchivaris
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-45. Bij de volgende inv.nrs. zijn beperkende bepalingen ten aanzien van de openbaarheid gesteld. Inv.nrs. 1-28 openbaar vanaf 2076, inv.nr. 29 vanaf 2080, inv.nr. 30 vanaf 2105, inv.nr. 31 vanaf 2103, inv.nrs. 32-45 vanaf 2105. De persoonskaarten, archiefkaarten en woningkaarten maken deel uit van de bevolkingsadministratie. Het systeem van de persoonskaarten is vanaf 1939 ingevoerd. De archiefkaarten zijn kopieën van de persoonskaarten die gemaakt worden als een persoon is overleden of verhuist naar een andere gemeente. De originele kaart gaat in geval van overlijden naar het CBG Centrum voor familiegeschiedenis in Den Haag, in geval van verhuizing gaat de originele kaart naar de nieuwe gemeente. Bij de invoering van de Gemeentelijk Basis Administratie (GBA) in 1994 komt er een eind aan het systeem van de persoonskaarten en daarmee ook aan het maken van archiefkaarten. De woningkaarten werden in de Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude straatkaarten genoemd. Elk adres heeft zijn eigen kaart waarop op de voorkant werd aangetekend wie de hoofdbewoner was, wanneer die op dit adres is komen wonen en ook wanneer deze is vertrokken en waar naar toe. Op de achterkant kunnen inwonenden vermeld staan. Het kan hier gaan om verwanten, kostgangers, dienstpersoneel enz. Voor woningkaarten (huizenkaarten) van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, 1919-1938, zie archiefdeel van woningkaarten (huizenkaarten) van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, 1919-1938, toegangsnummer 1045.
Gemeente:
Haarlemmermeer