Menu

Uw zoekacties: familie Schade te Haarlem, Collectie van de

1418 familie Schade te Haarlem, Collectie van de

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de collectievormer
2. Inhoud en geschiedenis van de collectie
3. Verantwoording van de inventarisatie
1418 familie Schade te Haarlem, Collectie van de
Inleiding
3.
Verantwoording van de inventarisatie
Naast de stukken betreffende de familiebezittingen bevond zich in de collectie een ordner met rekeningen van Haarlemse winkeliers en bedrijven over de periode 1928-1931. Aangezien deze stukken op een erg korte periode betrekking hebben en geen verdere relatie hebben met de andere documenten binnen de collectie, werd besloten deze stukken te vernietigen. Een aantal stukken werd vanwege de unieke briefhoofden opgenomen in de collectie Briefhoofden van de bibliotheek van het Noord-Hollands Archief.
Om de oorspronkelijke orde van de collectie niet te verbreken werd de administratie van de boerderijen en landerijen, zoals aangetroffen in twee ordners, niet herordend. De stukken zijn alfabetisch geordend op naam van de boerderij, het land of (wanneer een boerderij geen naam heeft) op naam van de pachter. Stukken met betrekking tot toezichthouder P.G. van Kampen en de rentmeester P.G. van Wees over meerdere boerderijen zijn opgenomen onder respectievelijk de letters K en W.
Als bijlage bij de inventaris is een overzicht opgenomen van de bezittingen van de familie Schade waarvan zich in deze collectie stukken bevinden met verwijzing naar de betreffende inventarisnummers.
4. Bronnen
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1928-1971
Omvang in meters:
0,45
Periode documenten:
(1912) 1928-1971 (1995)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-13. De inventaris bevat een overzicht van onroerende goederen in eigendom van de familie Schade waarvan zich in deze collectie stukken bevinden met verwijzing naar de betreffende nummers in de inventaris. De collectie betreft de administratie van de familiebezittingen van Carolus J.M.R. Schade (1875-1931) en zijn echtgenote Clara Schade-Povel (1885-1983), met name diverse boerderijen en landerijen in Noord-Holland en de villa Staten Bolwerk 3-5 te Haarlem, omstreeks 1930-1950. Daarnaast bevat de collectie foto's en fotoalbums van het bezit aan boerderijen in Noord-Holland. Naast inspectierapporten van de rentmeester, inkomende stukken van pachters, stukken betreffende de aan- en verkoop van grond en betreffende werkzaamheden aan boerderijen, bevinden zich in het archief een aantal foto's en krantenartikelen. De door Carol Alexander Bavo Andreas Maria Schade (1909-1977) gemaakte film over de Mariastichting te Haarlem, 1931, is opgenomen in de audiovisuele collectie van het Noord-Hollands Archief AV2 nrs. F0060.1-F0060.3.
Gemeente:
Haarlem