Menu

Uw zoekacties: Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Haarlem en omstreken te Haarlem

463 Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Haarlem en omstreken te Haarlem

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de Kamers van Koophandel en Fabrieken in Nederland
2. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Haarlem en Omstreken
3. Het archief en de verantwoording van de inventarisatie
463 Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Haarlem en omstreken te Haarlem
Inleiding
3.
Het archief en de verantwoording van de inventarisatie
De secretariaatsarchieven en de dossiers van het Handelsregister vormen de kern van de archieven van de Kamers. Zij bevatten een geweldige hoeveelheid informatie over belangrijke sociaal-economische en infrastructurele onderwerpen, over de positie en ontwikkeling van het Haarlemse bedrijfsleven en over de bedrijven zelf. De kern van de secretariaatsarchieven wordt gevormd door de series notulen van de leden-, commissie- en bestuursvergaderingen, alsmede de zeer uitvoerige jaarverslagen. Beide series geven een goed inzicht in de organisatie en werkzaamheden van de Kamers en hun maatschappelijke positie.
De secretariaatsarchieven bevatten veel bescheiden die uitsluitend ter informatie werden ontvangen en die uiteindelijk niet tot een zaak hebben geleid. Ook bevat het archief veel stukken betreffende routinematige uitvoering van wetten, met name die betrekking hebben op de middenstand. De Kamers waren in vele externe commissies en overlegorganen vertegenwoordigd. Genoemde categorieën: ter informatie ontvangen stukken, stukken betreffende de routinematige uitvoering van wetten alsmede lidmaatschapsarchieven, komen niet voor blijvende bewaring in aanmerking en zijn voor vernietiging afgezonderd.
De tijd waarin het archief is gevormd beslaat de periode 1922-1995. In 1922 werd de gereorganiseerde Kamer van Koophandel en Fabrieken te Haarlem ingesteld naar aanleiding van de Wet op de Kamers van Koophandel van 1921. De einddatum 1 januari 1996 is bepaald door de fusie op die datum met de Kamer van Koophandel Amsterdam. In 1987 werd het secretariaatsarchief van 1851 tot 1970 overgedragen aan het Rijksarchief in Noord-Holland. Daarin opgenomen waren de restanten van de Kamer van Koophandel te Velsen. De stukken van voor 1922 zijn vervreemd naar de gemeentearchieven van Haarlem en Velsen. In 1996 is het overige deel van het secretariaatsarchief, na bewerking, overgedragen aan het rijksarchief. Een groot deel van dit bestand was reeds in 1993 bewerkt door de Centrale Archief Selectiedienst (CAS). De Kamer vond de ordening na bewerking door de CAS echter dermate onhandig dat de stukken weer volgens de eigen code herordend zijn. De oorspronkelijke ordening van het archief was niet consequent toegepast en de rubrieksomschrijvingen waren, van jaar tot jaar, tamelijk willekeurig gekozen. Het deel dat in 1996 is overgedragen was weer geordend volgens een code. Het zou voor de toekomstige gebruiker van het archief moeilijk zijn bescheiden over bepaalde onderwerpen te vinden. Daarom is besloten deze oude ordening te laten vallen. De nieuwe ordening binnen de inventaris is die van algemeen naar bijzonder, waarbij van de taakvoering is uitgegaan. Bescheiden van zowel permanente als ad hoc commissies zijn geplaatst bij het onderwerp waar de betreffende commissie mee te maken had.
In het archief vanaf 1922 is selectie toegepast aan de hand van de "Lijst van voor vernietiging in aanmerking komende archiefbescheiden van de Kamers van Koophandel en Fabrieken in Nederland, 1979". Na de selectie kwam 13,4 meter secretariaatsarchief en 347,5 meter vervallen dossiers van het Handelsregister plus kaartsysteem voor blijvende bewaring in aanmerking.
De archiefbescheiden verkeren in goede materiële staat. Plastic mappen, kartonnen omslagen, ijzerwerk en oude archiefdozen zijn verwijderd en vervangen door zuurvrije omslagen en nieuwe archiefdozen.
4. Aanwijzingen voor de gebruiker
5. Lijst van geraadpleegde literatuur
6. Bijlagen
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1922-1995
Omvang in meters:
14,25
Periode documenten:
(1920) 1922-1995 (1997)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-242. Lijsten van voorzitters en secretarissen, 1922-1995, vaste commissies, 1922-1989, overzichten van het werkgebied van de Kamer en van opgedragen wettelijke taken in de inventaris. Inv.nr. 209 is een loos nummer.