Menu

Uw zoekacties: Provinciaal Bestuur van Noord-Holland te Haarlem betreffende...

555 Provinciaal Bestuur van Noord-Holland te Haarlem betreffende toezicht op lagere overheden

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
De bestuurlijke indeling van Noord-Holland heeft in de periode 1945-1990 drastische wijzigingen ondergaan. De complexer wordende samenleving vereiste bestuurlijke aanpassing in de vorm van schaalvergroting. Het aantal gemeenten en waterschappen is sterk verminderd. Deze daalden respectievelijk van 121 naar 81 en van 309 naar 16.
1. Wettelijke taken bij het toezicht door de provincie
2. Gemeenten
3. Waterschappen
4. Verantwoording
Inventaris
3. Commissies
3.1. Voorbereidingscommissie Gemeentelijke Herindeling
555 Provinciaal Bestuur van Noord-Holland te Haarlem betreffende toezicht op lagere overheden
Inventaris
3. Commissies
3.1.
Voorbereidingscommissie Gemeentelijke Herindeling
In vergaderingen van Gedeputeerde Staten (GS) van 1964 wordt besloten te onderzoeken, welke delen van de provincie voor gemeentelijke herindeling in aanmerking komen. Het rapport van de commissie Ter Veen werd als belangrijke leidraad gezien *  . Op 7 september 1965 werd de Voorbereidingscommissie Gemeentelijke Herindeling ingesteld met als taak, GS te adviseren over de gemeentelijke herindeling van de provincie. Deze commissie stond onder voorzitterschap van de gedeputeerde ir. W.J.L.J. Merkx en werd in de wandelgangen ook wel "Commissie Merkx" genoemd. De commissie is haar werkzaamheden begonnen met de gemeentelijke herindeling van West-Friesland.
De Commissie heeft de volgende richtlijnen ontwikkeld: dat aaneengesloten gebieden, waarin een recreatieve ontwikkeling plaats vond, zo mogelijk tot één gemeente bleven behoren; dat wegen voor snelverkeer over een zoveel mogelijk aaneengesloten lengte binnen één gemeente kwamen te liggen; rondom stedelijke agglomeraties moest het aantal gemeenten zo beperkt mogelijk blijven. De commissie streefde naar grotere gemeenten met een krachtig bestuur om de maatschappelijke ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden.
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1943-1989
Omvang in meters:
15,00
Periode documenten:
(1942) 1943-1989
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-318.
Gemeente:
Provincie Noord-Holland