Menu

Uw zoekacties: Hypotheekkantoren Alkmaar, Amsterdam, Haarlem en Hoorn

83.1 Hypotheekkantoren Alkmaar, Amsterdam, Haarlem en Hoorn

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
In deze beknopt gehouden inleiding wordt alleen ingegaan op de onderzoeksmogelijkheden van de op het Noord-Hollands Archief berustende hypothecaire registers. Voor een uitvoeriger uiteenzetting over de hypothecaire en kadastrale archieven wordt hier verwezen naar de Kadastergids van Mr. F. Keverling Buisman en ir. E Muller, een uitgave van de Rijksarchiefdienst ('s-Gravenhage, 1979).
1. Hypotheekkantoren
83.1 Hypotheekkantoren Alkmaar, Amsterdam, Haarlem en Hoorn
Inleiding
1.
Hypotheekkantoren
Voor het onderzoek is het van belang te weten onder welk kantoor een bepaalde gemeente in een bepaalde periode ressorteerde. In 1811 werd bepaald, dat in elk arrondissement een bureau voor de bewaring van de hypotheken moest worden gevestigd. In Noord-Holland waren vier arrondissementen, namelijk Alkmaar, Amsterdam, Haarlem en Hoorn. De grenzen van de hypotheekkantoren vielen samen met die van de arrondissementsrechtbanken. Zie voor een opgave van de verdeling van de Noord-Hollandse gemeenten over de vier hypotheekkantoren, de bijlage van deze inventaris. Samenvoeging of annexatie van gemeenten had voor de administratie van de hypotheken en het kadaster meestal geen gevolgen: de kadastrale naam van de gemeente bleef veelal gehandhaafd.
2. Hypotheekregisters
3. Onderzoeksmogelijkheden
4. Hoe de registers aan te vragen
5. Bijlage
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1811-1838
Omvang in meters:
96,00
Periode documenten:
1811-1838
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv. nrs. 1-1494. Inv. nr. 1344 is vanwege slechte materiële staat niet raadpleegbaar. Lijst van gemeenten in Noord-Holland, met verwijzing naar het kadasterkantoor waaronder zij ressorteren in de inventaris. Bij de indeling van Noord-Holland voor de kadastrale administratie werd gebruik gemaakt van dezelfde indeling die gold voor de rechtbanken. Dientengevolge werd Noord-Holland in 1811 ingedeeld in vier hypotheekkantoren: Alkmaar, Amsterdam, Haarlem en Hoorn. Bij de start van het Kadaster in 1832 werd dit wederom toegepast. In de loop van de tijd werd de verwevenheid van de kantoren van het Kadaster en de Hypotheekbewaarder zo groot dat zij in feite werden samengevoegd. We spreken dan ook over het algemeen van het Kadaster en de Openbare Registers, afgekort KADOR.