Menu

Uw zoekacties: Sociale Dienst van de gemeente Haarlemmermeer te Hoofddorp

7011 Sociale Dienst van de gemeente Haarlemmermeer te Hoofddorp

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Deze inventaris van het archief van de Sociale Dienst van de gemeente Haarlemmermeer omvat de periode 1942-1990 (instelling en opheffing van de dienst). In 1952 werd als onderdeel van de dienst de werkplaats voor mindervaliden opgericht. De werkplaats werd in 1964 een tak van dienst als bedoeld in art. 252 van de Gemeentewet. Na 1990 is de Sociale Dienst opgegaan in de Dienst Welzijn Onderwijs en Cultuur (WOC).
Voor de aanvang van de inventarisatie besloeg het archief 14 meter. Na de inventarisatie bleef hiervan 2,5 meter over. Door de opheffing van de dienst in 1990 is het archief afgesloten en overgedragen aan het semi-statisch archief van de Bestuursdienst. Het archief bevond zich in een redelijk geordende toestand. Er was een dossierinventaris aanwezig. Alle mappen en ordners waren voorzien van een classificatienummer volgens de basisarchiefcode van de VNG. Als leidraad voor de indeling van de inventaris is gebruik gemaakt van deze code. Voor de stukken van de Werkplaats voor Mindervaliden is van deze code-indeling afgeweken.
De stukken betreffende de Werkplaats voor Mindervaliden zijn vanwege het specifieke karakter aan het eind van de inventaris opgenomen, beginnend met inv.nr. 109 en beschreven als een aparte inventaris.
De beschrijvingen van de in deze inventaris voorkomende dossiers zijn zo kort mogelijk gehouden, zonder aan duidelijkheid in te boeten. Aanduidingen als dossier of stukken betreffende geven geen meerwaarde aan de beschrijving en zijn daarom weggelaten. Ook het benoemen van de materiële vorm (band, deel, omslag) is achterwege gebleven.
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1942-1990
Omvang in meters:
2,60
Periode documenten:
1942-1990
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv. nrs. 1-130. Het archief bevat ook stukken betreffende de Werkplaats voor Mindervaliden, (1951) 1953-1964 (1967), inv. nrs. 109-129.
Gemeente:
Haarlemmermeer