Menu

Uw zoekacties: kopieën, deelcollectie A stukken uit archieven die betrekkin...

151.1 kopieën, deelcollectie A stukken uit archieven die betrekking hebben op de gehele provincie Noord-Holland, Collectie van

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
1.2. Gerechtelijke stukken van de Raad van Beroerten
151.1 kopieën, deelcollectie A stukken uit archieven die betrekking hebben op de gehele provincie Noord-Holland, Collectie van
1. Inleiding
1.2.
Gerechtelijke stukken van de Raad van Beroerten
"De Raad van Beroerten, ingesteld in 1567 na de anti-Spaanse troebelen, had tot taak degenen die "tegen God en de koning zwaar hadden misdaan" te berechten en de aanspraken op de in beslag genomen goederen te regelen. De werkwijze was als volgt. Het eerste onderzoek werd verricht door rechters van gewestelijke rechtscolleges, die hun bevindingen mededeelden aan de Raad van Beroerten. De Raad liet aan hen ook de procesvoering in de minder belangrijke zaken over. Alvorens vonnis te vellen moesten zij echter hun voorstel aan de Raad voorleggen Werd dit aangenomen dan kregen ze bevel tot uitvoering, in andere gevallen velde de Raad zelf het vonnis. De belangrijkste zaken behandelde de Raad van Beroerten zelf.
Voordat met enig proces kon worden begonnen, moest de Raad over inlichtingen beschikken. Hiertoe zond hij talrijke commissarissen uit die ter plaatse een onderzoek instelden en daarna verslag uitbrachten aan de Raad. A. Jamees heeft in zijn inventaris van het archief van de Raad van Beroerten deze "Informatien" beschreven onder de hoofdplaats van het gebied waar ze werden ingewonnen. (Inv.nrs. 110-112, 116, 118, 125). Ter wille van de toegankelijkheid zijn hier in alfabetische volgorde de plaatsen opgesomd waar de commissarissen zitting hebben gehouden. Waar de verslagen het onderzoek tegen algemeen bekende personen weergeven, zijn ook die vermeld. De originele bescheiden bevinden zich in het Algemeen Rijksarchief te Brussel. Wil men weten of het onderzoek tegen iemand zijn veroordeling tot gevolg heeft gehad dan raadplege men "Sententien en indagingen van den hertog van Alva, etc.", door Jacob Marcus (Amsterdam 1735).
Erfgoedstuk

Kenmerken

Omvang in meters:
6,60
Periode documenten:
16e-19e eeuw
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv. nrs. 1-714. Inv. nr. 544 ontbreekt. De collectie bevat kopieën van de kohieren van de 10e en 100e penning en van het morgengeld, gerechtelijke stukken van de Raad van Beroerten (Bloedraad), kohieren van de verponding 1733 en kohieren van de personele quotisatie.