Menu

Uw zoekacties: R.-K. Bisdom Haarlem

306 R.-K. Bisdom Haarlem

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
5. Dekenaten en parochies
5.5. Afzonderlijke parochies
306 R.-K. Bisdom Haarlem
Inventaris
5. Dekenaten en parochies
5.5.
Afzonderlijke parochies
NB: Deze rubriek bevat de correspondentie van het bisdom met de parochies in Noord-Holland. Correspondentie met parochies die tot 1956 bij het bisdom Haarlem behoorden, maar daarna zijn overgegaan naar de bisdommen Rotterdam en Breda berusten resp. in het Nationaal Archief en in het archief van het bisdom Breda. Over het algemeen zijn alleen stukken aan het rijksarchief overgedragen van vóór 1966. Latere stukken berusten nog bij het bisdom. Correspondentie met parochies die na 1945 zijn opgericht is evenmin aan het Nationaal Archief overgedragen en berust ook nog bij het bisdom. Deze parochies worden in deze rubriek wel opgesomd, maar hebben geen inventarisnummer en kunnen dus in het Nationaal Archief ook niet worden aangevraagd.
De correspondentie met iedere afzonderlijke parochie is over het algemeen in twee dozen geborgen. In de laatste doos zitten dan de stukken betreffende de financiële rekening en verantwoording. In de eerste doos de overige correspondentie. Deze betreft de volgende zaken:
1 Inventaris van eigendommen van de parochie;
2 Reglementen en benoemingen van het kerkbestuur;
3 Toestemming tot het aanvaarden van schenkingen en fundaties;
4 Vaststelling van tarieven;
5 Jeugdgebouw, parochiehuis;
6 Scholen;
7 Armbestuur;
8 Oprichting, grensbepalingen en grenswijzigingen van de parochie;
9 Benoeming van pastoor en kapelaans;
10 Sieraden en kunstvoorwerpen
11 Wijdingen en devoties
12 Orgel en organist
13 Overige correspondentie.
Zo bevat dus inv.nr. 210 de correspondentie met de parochie van de H. Laurentius te Alkmaar over de onder 1-13 genoemde zaken en inv.nr. 211 de correspondentie met die parochie over de rekening en verantwoording.
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1853-1965
Omvang in meters:
89,00
Periode documenten:
1853-1965 (2000)
Openbaarheid:
gedeeltelijk openbaar
Opheffing openbaarheidsbeperking:
toestemming archiefvormer
Raadpleegmogelijkheid:
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv.nrs. 1-2797. Inv.nr. 2379 ontbreekt. Stukken jonger dan 50 jaar zijn niet openbaar. Specificatie van de rubrieken (vanaf rubriek 6.2) in de inventaris in band 306.1 1e band en in 306.1 2e band. Naamregister van de dienstdoende priesters in het Bisdom Haarlem, ca. 1800-ca. 1915 (inv.nrs. 2371-2372), is alleen digitaal te raadplegen. Index op dit naamregister in band 306.