Menu

Uw zoekacties: Sector Natuur en Milieu van de gemeente Haarlem

5017 Sector Natuur en Milieu van de gemeente Haarlem

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
1.2. De geschiedenis van het archief
5017 Sector Natuur en Milieu van de gemeente Haarlem
1. Inleiding
1.2.
De geschiedenis van het archief
Het bewerkte archief valt onder het besluit Post en Archiefzaken van de gemeente Haarlem, vastgesteld op 20 september 1983. Opmerkelijk is dat stukken van 1990 tot en met 1993 nauwelijks zijn geregistreerd. Ook is er een duidelijk verschil tussen de registratie van de verschillende afdelingen. Bij de één werd veel meer geregistreerd dan bij de andere afdeling. Op zeker moment worden stempels gebruikt om de loop der brieven aan te geven, maar koppelt men nog geen registratienummer aan de brief.
Vanaf 1995 is er meer serieus met postregistratie omgegaan, het aantal brieven met een registratie kenmerk loop dan snel op. En uiteindelijk na 1997, vanaf begin 1998, wordt er een gemeentebreed postregistratiesysteem ingevoerd.
Het archief had een decentrale opzet per organisatieonderdeel, of onderdelen. Alle archieven waren geordend naar onderwerp, gebaseerd op de basisarchiefcode voor de gemeentelijke administraties (BAC) 8e druk uit 1987, en het supplement van augustus 1995. Er waren hier en daar wat onderwerpen onder een verouderde archiefcode gearchiveerd.
Voor de dynamische fase bestond de dossierinventaris uit een kaartenbak met dossieromschrijvingen.
In de semi-statische fase was dat dezelfde kaartenbak met verwijzingen op de indexkaarten naar dit semi-statische archief. Alle dossiers waren voorzien van een uitleenkaart, al bleek bij het inventariseren dat een aantal dossiers niet meer aanwezig was en de omschrijvingen van het dossier niet altijd klopten met de omschrijving op het inventariskaartje.
Op beperkte schaal werd er vernietiging toe gepast waarvoor volgens de regels (van de archiefwet 1995) toestemming werd gevraagd aan de gemeentearchivaris.
Het archief is daadwerkelijk afgesloten in het jaar 1997 en opnieuw opgezet onder de sector Stadsbeheer (SB) in 1998.
Het archief was geordend per afdeling.
De afdeling Staf/Directeur/BSO bevond zich op het stadhuis, Grote Markt 2.
De afdeling RATD bevond zich aan de Oudeweg 93-95.
De afdeling Milieu bevond zich op het stadhuis. In 1998 is dit archief overgebracht naar de Westergracht.
De afdeling Natuur en Landschap bevond zich aan de Kleverlaan 9.
En het Gewestelijk Milieubureau (GMB) was gevestigd op het Kenaupark 30.

Kenmerken

Datering:
1991-1997
Omvang in meters:
7,40
Periode documenten:
(1985) 1991-1997 (2001)
Openbaarheid:
openbaar
Raadpleegmogelijkheid:
Haarlem, Jansstraat, raadpleging mogelijk na transport
Gebruiksinformatie:
Inventaris inv. nrs. 1-285.
Gemeente:
Haarlem